تغییر و افزایش سن بازنشستگی (سن بازنشستگی در ایران چقدر است؟)
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ تاریخ انتشار

افزایش و تغییر سن بازنشستگی در ایران

در بند د تبصره 20  لایحه بودجه 1401 آمده است:

  1. سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تامین اجتماعی، 2 سال افزایش می یابد.
  2. حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی، دو سال افزایش می یابد. احکام قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی است.
  3. محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق های بازنشستگی اعم از کشوری،لشکری، سازمان تامین اجتماعی، براساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.
  4. بنابراین افزایش سن بازنشستگی شامل کارکنانی می‌شود که حداقل مدرک آنها کارشناسی باشد و این افراد حق بیمه بازنشستگی خود را به صندوق بازنشستگی کشوری، لشکری و یا تامین اجتماعی واریز کنند.

 سن بازنشستگی در ایران چقدر است؟

سن بازنشستگی در ایران برای مردان 60 سال و برای زنان 55 سال است.

  • در بسیاری از کشورها سن بازنشستگی کارمندان بر اساس سن امید به زندگی تعریف می‌شود. اما در ایران سن بازنشستگی برای مردان 60 سال و برای زنان 55 سال است.
  •   این شرایط در موارد مختلف می‌تواند تغییر کند.

 سن بازنشستگی برای مشاغل سخت

  • برای مردان و زنان، شرایط سنی در شرایطی که شغل متقاضی جزو مشاغل سخت باشد برداشته می‌شود. از طرفی اگر متقاضی جانباز یا آزاده باشد شرایط سنی آسان‌تر می‌شود و با 10 سال کمتر یعنی در سن 50 سالگی و 45 سالگی می‌توانند بازنشسته شوند.

شرایط خاص بازنشستگی زنان

  • زنان در سن 42 سالگی نیز می‌توانند بازنشسته شوند فقط با این شرط که پرداخت مستمری آن‌ها براساس 20 روز در ماه انجام می‌شود.

شرایط بازنشستگی در صورت 30 سال سابقه کار

  • شرایط سنی 60 و 55 سال برای مردان و زنان در حالتی که سابقة کاری آن‌ها 30 سال باشد نیز 10 سال کمتر می‌شود و به 50 و 45 سال می‌رسد.

جزئیات لایحه بودجه 1401 منتشر شد

رئیس جمهور بودجه 1401 را 21 آذر 1400 به مجلس می‌برد.

در ماده واحده لایحه بودجه پیشنهادی دولت آمده است:

  • بودجه سال 1401 کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و شش میلیون و سیصد و ده هزار و هفتصد و چهار میلیارد و ششصد و بیست و هشت میلیون (36.310.704.628.000.000) ریال است. 
  • در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی در رابطه با پرداخت ارز ترجیحی نشده و نشان از اقدام دولت برای حذف ارز 4200 دارد.
  • حداقل حقوق کارکنان برای سال 1401 چهار میلیون و 500 هزار تومان است به طوری که تاکید شده بعد از اعمال افزایش‌های پیش بینی شده نباید دریافتی کارکنان کمتر از چهار میلیون و 500 هزار تومان باشد.

دانلود لایحه بودجه 1401

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 2.7 - رای: 7)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg